On roaming and homing, love of nature and the nature of love.

maandag 3 januari 2011

Amor America

Een duistere herfstavond een jaar of elf geleden. In het Vlaamse Pajottenland groeien de patatten geruisloos. Daar waar de stilte wordt doorbroken gaat het over poëzie, woordmuziek, letterkunst. Een nieuwe lessenreeks voordracht dauwt in de academie. De leerkracht heeft net het jaarthema onthuld en doet een rondje op zoek naar de eerste associaties. Ze oogst blinkende ogen en exotische dromen vol van tomeloze tango, passie en feest. Latijns-Amerika, zegt ze, en iedereen krijgt het er op slag een beetje warm van. Pablo Neruda, zegt ze. De naam is gevallen. Het continent opengebroken.

Aan die tafel, op die herfstavond zat ik. Pablo Neruda bleek een Chileense dichter en Nobelprijswinnaar literatuur, notoir vrouwenzot, ambassadeur, banneling, eilandbewoner, levensgenieter. Ik beken ik heb geleefd, titelde hij zijn autobiografie. En ik beken ik heb gelezen. Geen pseudo-intellectueel moment van afvalligheid is me doorheen de jaren overvallen. Neruda duwde de poorten naar Latijns-Amerika voor me open en ik heb de sleutels ervan snel in het diepste rioolputje gegooid. Ik bracht mijn studententijd lezend en verlangend van Vuurland tot de Cariben door, af en toe hoopvol opkijkend naar de grote kaart op doek aan de muur van mijn afschilferende kot. Intussen heb er ik voet aan grond gezet, als reiziger, als journalist. Nu keer ik terug, met de ogen van het meisje van die herfstavond, Neruda’s meesterwerk ‘Canto General’ als atlas, als bijbel in mijn rugzak.

Ik presenteer jullie: de verzen van de kapitein.

4 opmerkingen:

  1. Ik kan niet zeggen dat mijn hart niet klopt, het klopt dieprood door een herinnering aan een verkreukelde kaart die Latijns-Amerika heet. We hebben gekeken, we hebben geknipoogd...buon viaggo!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 'Dahlman herkende haar met een gevoel van geluk en met een begin van duizeling; enkele seconden voordat zijn ogen ze registreerden, herinnerde hij zich de hoeken, de reclameborden, de simpele ongelijksoortigheden van Buenos Aires. In het gele licht van de nieuwe dag keerden alle dingen tot hem terug.'
    Luis Borges, Het Zuiden

    Ik ga uw verhalen en verzen met spanning lezen, kapitein! Maak dat Latijns-Amerika je zal missen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De wereld ligt aan je voeten, de goden en godinnen zijn je goed gezind, de tijdloze wind van Vrijheid in je hart,....

    May the force be with you!

    Boek-Buddy-Baud

    "I haven't got any special religion this morning. My God is the God of Walkers. If you walk hard enough, you probably don't need any other god."
    — Bruce Chatwin

    "Walking is a virtue, tourism is a deadly sin."
    — Bruce Chatwin (What Am I Doing Here)

    "Sluggish and sedentary peoples, such as the Ancient Egyptians-- with their concept of an afterlife journey through the Field of Reeds-- project on to the next world the journeys they failed to make in this one."
    — Bruce Chatwin (The Songlines)

    BeantwoordenVerwijderen